تبلیغات
www.book-new.mihanblog.com علم - ملاتونین

علم

پنجشنبه 3 دی 1388

ملاتونین

نویسنده: علی عبدیان   

ملاتونین؛ تنظیم کننده خواب و بیداری



تولید ملاتونین در بدن

ملاتونین هورمونی است که در غده صنوبری (پینه‌آل)، غده کوچکی در مغز، تولید می ‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می ‌کند.

مقادیر بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها،‌ حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد.

ملاتونین همچنین به صورت مکمل غذایی در بازار وجود دارد، هر چند ارزش تغذیه ‌ای شناخته ‌شده‌ای ندارد.

نقش ملاتونین طبیعی در بدن

بدن شما دارای ساعت درونی خاص خودش است که به تنظیم چرخه طبیعی ساعات خواب و بیداری (ریتم سیرکادین) کمک می‌ کند و این کنترل تا حدی به تولید ملاتونین بستگی دارد.

تولید ملاتونین به طور طبیعی در بدن تا حدی به میزان نور و روشنایی بستگی دارد. تولید ملاتونین، در حین روزهای کوتاه فصل زمستان ممکن است زودتر،‌ یا در اغلب موارد دیرتر شروع شود. این تغییر در روند ترشح ملاتونین ممکن است در ایجاد علائم "بیماری خلقی فصلی" (SAD) یا افسردگی زمستانی نقش داشته باشد.

میزان طبیعی ملاتونین با افزایش سن به تدریج کاهش پیدا می ‌کند. در برخی از سالمندان ممکن است تولید ملاتونین به حد ناچیزی برسد، یا کلا قطع شود.

ملاتونین به عنوان مکمل غذایی

مکمل‌های غذایی ملاتونین گاهی برای درمان مشکل "جت ‌زدگی" یا بی ‌خوابی به کار می‌ روند.

دانشمندان همچنین در حال تحقیق درباره ی سایر اثرات احتمالی موثر ملاتونین هستند، از جمله:

* درمان اختلال خلقی فصلی (SAD).

* کمک به تنظیم خواب افرادی که در شیفت ‌های عصر یا شب کار می‌ کنند.

* پیشگیری یا کاهش مشکلات خواب یا گیجی پس از جراحی.

* کاهش سردردهای مزمن خوشه‌ای.

* همچنین شواهدی مقدماتی وجود دارد که مصرف ملاتونین به عنوان مکمل غذایی، ممکن است گسترش سرطان را در بدن متوقف کند یا به تاخیر بیندازد، دستگاه ایمنی را تقویت کند و فرآیند پیری را کُند کند.

اثبات تاثیر ملاتونین در این موارد نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

* ملاتوین همچنین از لحاظ درمان مشکلات خواب در افراد نابینا مورد بررسی قرار گرفته است. افراد نابینا که ادراکی از نور ندارند، ممکن است دچار مشکلات خواب شوند؛ مثلا در طول روز بخوابند و شب ‌ها بیدار بمانند.

مکمل غذایی ملاتونین

ایمنی و احتیاطات

* مکمل ‌های غذایی ملاتونین در دوزهای کم، به صورت کوتاه‌ مدت و دراز مدت، بی‌ خطر هستند. اما باید در مورد مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

* کودکان، زنان باردار و شیرده نباید بدون تجویز پزشک، از ملاتونین به عنوان مکمل غذایی استفاده کنند.

* اگر هنگام مصرف ملاتونین خواب ‌آلوده می ‌شوید، در مدت مصرف آن، از کار با ماشین ‌های دقیق پرهیز کنید.

عارضه جانبی مهمی که اغلب افراد هنگام مصرف مکمل ملاتونین دچار آن می شوند، خواب‌آلودگی است، که بعد از قطع مصرف دارو برطرف می‌ شود.

سایر عوارض جانبی برگشت ‌پذیر این دارو این ها هستند:

* تغییرات عروق خونی که ممکن است بر جریان خون تاثیر بگذارد.

* پایین ‌آوردن درجه حرارت بدن (هیپوترمی)

* سردرد

* ضعف صبحگاهی

* رویاهای واضح

در صورت مصرف ملاتونین، هنگام مراجعه به هر پزشکی، آن را با وی در میان بگذارید.

دوز مصرفی

دوز مناسب ملاتونین از فردی به فرد دیگر، تفاوت زیادی می کند. دوز توصیه‌ شده معمولا 5/0 میلی‌ گرم است.

ملاتونین در بزرگسالان با دوزهای متفاوت از 2/0 تا 20 میلی‌ گرم، بسته به نوع استفاده از آن مصرف می ‌شود.

اگر مشکل به خواب رفتن یا در خواب ماندن دارید،‌ می ‌توانید در مورد دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.

چه كسانی باید مكمل غذایی مصرف كنند؟

مکمل ها

یك مطالعه كشوری در سال 86 نشان داد كه بیش از 40 درصد از داروهای قاچاق، مربوط به مكمل‌ های غذایی است كه به لحاظ پزشكی، مصرف و یا عدم‌ مصرف آنها ضرورتی ندارد.

علت اصلی تولید مكمل‌ها نیاز انسان‌هاست و بخش زیادی از مكمل ‌های غذایی و دارویی با هدف كمك به ارتقای سلامت افراد تهیه می ‌شود و از این نظر تولید این محصولات، خود ارزش بالایی دارد.

‌مكمل‌های غذایی خصوصا در مناطق محروم كه سوء‌ تغذیه رواج دارد و هنگام وقوع بحران‌های طبیعی مثل زلزله و سیل كه ممكن است مردم منطقه‌ای را برای مدتی در معرض خطر كمبودهای تغذیه ‌ای قرار دهد، بسیار حیاتی و ارزشمند است.

علاوه بر این، مكمل‌ها اگر درست مصرف شوند، می ‌توانند تا حد زیادی به توانمندی بهتر افراد در سال ‌های بعدی زندگی كمك كنند؛ برای مثال در بسیاری از كشورها، مصرف مكمل كلسیم همراه با ویتامین D به ‌صورت همگانی توصیه می ‌شود.

نباید فراموش كنیم كه تغذیه ی مناسب اصل اول است، ولی اگر به دلایلی تغذیه نتواند نیازهای ما را تامین كند، مصرف مكمل‌ها ضروری است.

 مصرف مكمل‌هایی غذایی اغلب برای سنین بالای 60 سال در نظر گرفته می‌ شود كه بدن افراد با كمبود هایی مواجه است. ولی هیچ ضرورتی در مورد مصرف مكمل‌های غذایی برای جوانان وجود ندارد، اما علاقمندی مردم به مصرف این مكمل‌ها، موجب رونق بازار این قبیل محصولات در داخل كشور شده است.

مكمل وقتی به كمك فرد می ‌آید كه مواد غذایی نتواند كامل‌ كننده نیازهای سلولی انسان به ویتامین ‌ها یا املاح باشد. در حقیقت پزشكان، مكمل‌ های دارویی یا غذایی را با توجه به جنبه ‌های مختلف فرد، شامل وضعیت سلامت، رشد، ‌سن و عوامل دیگر تجویز می‌ كنند. به‌ دلیل این كه مواد موجود در مكمل ‌ها، اغلب از ویتامین‌ها و املاحی هستند كه معمولا در غذا وجود دارند.

مكمل‌های دارویی، بخشی از مواد غذایی فشرده‌ هستند كه تغذیه روزانه ما را كامل می ‌كنند.

مکمل ها

این مواد كه به ‌صورت قرص، دراژه، كپسول یا پودر در اختیار مصرف‌ كننده قرار می ‌گیرند که ما را به یاد داروهای شیمیایی می‌ اندازند، ولی نقش دارویی ندارند و برای درمان بیماری یا تسكین درد استفاده نمی‌ شوند.

محققان بعد از سال ‌ها پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند كه مكمل‌های غذایی در سال‌های اخیر بیشتر مصرف می ‌شوند. بنا بر آمار، یك‌ سوم از مردم، مصرف‌ كننده این مواد هستند.

خانم ‌های میانسال بیشتر از این مواد استفاده می‌ کنند.

آنچه جالب است، لیست این مواد و كاربرد آنهاست:

مکمل ویتامین C در سرما‌خوردگی كمك می‌ كند.

مکمل A-C-E تقویت‌ كننده سیستم ایمنی بدن، قلب و دستگاه گردش خون است.

كلسیم ضد‌پوكی استخوان است.

سِلن (سلنیوم )بر ضد‌ سرطان عمل می‌ كند.

آلرژن برای اندام‌ سازی‌ و محافظت پوست استفاده می ‌شود.

دلایل زیادی برای استفاده از این مواد وجود دارد. این مواد می ‌توانند قابلیت یادگیری و كارآیی فرد را افزایش داده و خستگی و سستی بدن را كاهش دهند. همچنین می ‌توانند از بدن در مقابل بیماری ‌های مختلف محافظت كنند و به خاطر کامل ‌كردن تغذیه روزانه، انسان را دیرتر به مرحله افسردگی و پیری می‌ رسانند.

اگر تغذیه مناسب و مقوی باشد، تمام مواد لازم از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می ‌رسند و نیازی به مصرف مكمل ‌های غذایی نیست.

این نكته روشن است كسانی كه تغذیه غلط دارند، نمی‌ توانند با استفاده از این مواد، بدن خود را سالم نگه ‌دارند؛ برعكس اگر تغذیه مناسب و مقوی باشد، تمام مواد لازم از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می ‌رسند و نیازی به مصرف مكمل ‌های غذایی نیست.

از طرف دیگر در بعضی از بیماری ‌ها می ‌توان از این مواد استفاده كرد. در این مورد می‌ توانیم بیماری‌ هایی مثل دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌ های دستگاه گوارشی و سرطان را نام ببریم.

همراه داروهای شیمیایی كه عوارض جانبی ناگواری مثل حالت تهوع، استفراغ و بی ‌اشتهایی دارند، نمی‌ توان از هر مکمل تغذیه ای استفاده كرد، در این مورد باید با متخصصین تغذیه مشورت كرد.

مکمل

در بعضی از مراحل زندگی و در شرایط ویژه، مواد غذایی لازم نمی ‌توانند به ‌طور كامل به بدن برسند؛ خانم‌های باردار و شیرده و اشخاص مسن در این گروه قرار دارند.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد تغذیه‌ ای در فرم قرص یا دراژه می‌ توانند در این مراحل تكمیل ‌كننده تغذیه روزانه باشند.

نتیجه اینكه یك تغذیه ی کامل و متنوع، تمام نیازهای بدن را برطرف خواهد كرد.

كسانی كه به مقدار كافی میوه، سبزی، نان و غلات سبوس‌دار، شیر و لبنیات كم‌ چربی مصرف می‌ كنند مشكلی از نظر تغذیه نخواهند داشت.

یك غذای مقوی به همراه ادویه و سبزیجات كافی بیشتر از مصرف قرص‌ و پودر برای بدن سودمند خواهد بود.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
b
o
o
k
-
n
e
w

www.book-new.mihanblog.com